13

برای زلزله‌های بعدی آماده‌تر باشیم

  • کد خبر : 1221
  • 18 آبان 1401 - 14:08
برای زلزله‌های بعدی آماده‌تر باشیم
در سال 2019 ، حداقل 396 بلایای طبیعی در  EM-DAT (پایگاه اطلاعاتی در حوزه بلایا) گزارش داده بود که منجر به کشته شدن 11755 نفر شد ، 95 میلیون نفر دیگر را تحت تأثیر قرار داد و نزدیک به 130 میلیارد دلار آمریکا خسارت اقتصادی به بار آورد. ، آسیا با  رخداد بیش از 40٪ از بلایای طبیعی آسیب پذیرترین قاره بود که 45٪ از کل مرگ و میرها و 74٪ از مردم را تحت تأثیر بلایا را نیز به خود اختصاص داده است.

به گزارش جشنواره فرهنگی هنری فرفره، بررسی‌ها نشان می‌دهد که از 10 حادثه که بیشترین کشته‌شدگان را در دنیا تاکنون داشته است، 6 مورد ناشی از زلزله بوده است. به دلیل ماهیت زلزله تعداد فوتی و مصدومیت ناشی از آن نسبت به سایر حوادث و بلایا بسیار بیشتر است. امکان بروز زلزله در بیش از 90 درصد شهرها و مناطق کشور ما  وجود دارد. در طی 97 سال اخیر حدود 40 زلزله با بزرگای بیش از 5 ریشتر در کشور ثبت شده است ( البته ممکن است موارد بیشتر بوده و ثبت نشده باشد)

این بلای طبیعی قابل پیشگیری نیست، اما می‌توان با آن مقابله کرد و با ایجاد آمادگی در خود، خانواده، منزل و محیط کار، میزان عوارض و احتمال مصدومیت، مجروحیت و فوت را کاهش داد.

در بحث ایمنی در برابر زلزله 3 نوع ایمنی مطرح می‌شود: ایمنی سازه‌ای، ایمنی غیرسازه‌ای و ایمنی عملکردی.

شاید ایمنی سازه‌ای در دست ما نباشد اما برای دو بعد مهم دیگر این مثلث ایمنی می‌توانیم کارهای بسیاری را انجام دهیم. اما به خاطر داشته باشید که این اقدامات می‌بایست قبل از وقوع حادثه انجام شود وگر نه فقط نوشداروست و بی فایده …

خانه خود را آماده کنید

اول باید ساختار و وسایل خانه خود را ارزیابی کنید. که آیا در مقابل زلزله ایمن هستند؟ آیا آسیب‌پذیر است؟ آیا ممکن است در حین لرزش منجر به آسیب شما بشود؟

هرگونه وسیله‌ای که می‌تواند در اثر لرزه در خانه شما جابجا شوند، شکسته و سقوط کنند، خطرات بالقوه خواهد داشت. اتاق‌ها، آشپزخانه، پذیرایی، دستشویی و حمام خانه خود را بررسی کنید و توجه ویژه‌ای به اشیاء بلند، سنگین یا گران قیمت مانند قفسه کتاب، لوازم الکترونیکی خانگی، وسایل (از جمله بخاری آب) و وسایل آویزان از دیوارها یا سقف ها داشته باشید. این وسایل را با بستهای قابل انعطاف مانند تسمه های نایلونی یا قلاب ها ثابت کنید.

در بالای تختخواب و صندلی و مبلمان محل نشستن تابلوهای سنگین، آیینه و وسایل شیشه‌ای نصب نکنید. مجسمه های بزرگ که امکان سقوطشان وجود دارد نگذارید. از لوستر به خصوص لوسترهای بزرگ و سنگین استفاده نکنید و در صورت استفاده با این بست های قابل انعطاف از اتصال محکم و مقاوم آن به سقف اطمینان حاصل کنید.

کتابخانه یا قفسه های وسایل تزیینی و … را در مسیر خروجی خانه نگذارید. کتاب‌ها و وسایل سنگین‌تر را در طبقات پایین قرار دهید. قفسه‌ها را به دیوار و زمین از طریق بست یا مهاربند محکم کنید.

حتما پنجره‌ها دارای دستگیره محکم باشند و از چسب های ضربدری بی‌رنگ بر روی آنها استفاده کنید.

مطمئن باشید که درب قفسه‌ها یا کابینت‌های آشپزخانه ایمن بوده و محکم بسته شوند تا مبادا با زلزله باز شده و وسایل بیرون بریزند. در آشپزخانه نیز وسایل سنگین و شکستنی را در طبقات پایین قفسه و کابینت قرار دهید.  در صورتی که قفسه‌ها درب ندارند می‌توانید اجسام سبک و کوچک‌تر و نشکن را در طبقات بالا گذاشته و یا حتی از کمربندهای فلزی برای جلوی قفسه ها استفاده کنید. حتما یخچال، فریزر، اجاق گاز، آبگرمکن را توسط بست‌های فلزی و مهاربند به دیوار و کف زمین محکم کنید تا از سقوط آنها حین زلزله جلوگیری شود. مطمئن شوید که لوله وسایل گاز سوز و سیم های برق ایمن هستند و دارای محافظ.

اگر در حال خرید خانه هستید، حتماً چک کنید که خانه جدید مطابق با مقررات ضد زلزله ساخته شده باشد.

خود و خانواده خود را آماده کنید

با آرامش رفتار کنید و واکنش نشان دهید.
بیاموزید که در هنگام زلزله چه کاری انجام دهید. برای تمرین آنچه آموخته‌اید، آموزش‌های دورهمی خانوادگی برگزار کنید. از طریق تمرین‌، می‌توانید خود را آماده کنید تا در هنگام احساس اولین لرزش‌، با آرامش و درست واکنش نشان دهید.
     
پناه گرفتن
در هر اتاق از خانه خود، ایمن‌ترین مکان‌ها را برای پناه گرفتن در هنگام وقوع زلزله را شناسایی کنید. در حین تمرین با تمامی اعضا خانواده به این نقاط امن بروید تا اطمینان حاصل شود که همه می‌آموزند که در کجا قرار بگیرند.

جاهای غیر ایمن و خطرناک خانه شما کجاست؟

دیوارهای بیرونی، آسانسور، چارچوب درها، نزدیک پنجره ها، نزدیک قفسه ها، کابینت و کتابخانه، نزدیک اشیا پرت شدنی
     
یک کیف نجات آماده کنید

یک کیف نجات خانگی تهیه و در جایی نزدیک به درب خروجی از آن نگهداری کنید و مطمئن باشید که تمام اعضای خانواده جای آن را می‌دانند. این کیف باید شامل وسایل و تجهیزات باشد و آب و مواد غذایی به اندازه 3 روز برای تمام اعضا خانواده شما. سایر وسایلی که باید در این کیف قرار دهید شامل: نقشه منطقه، لوازم بهداشتی و نظافت، شکلات، ماسک، چاقوی چندکاره، داروهای خاص، کپی نسخه‌های دارویی مهم و حیاتی، کپی مدارک، کبریت، فندک، شمع، لوازم شخصی، رادیو، بیلچه، چراغ‌قوه، قطب‌نما، کیف کمک‌های اولیه، پتوی کوچک، باتری اضافه، سوت امداد، طناب می‌باشد. بهتر است کنسرو و بیسکوئیت به عنوان موادغذایی که دارای ماندگاری مناسب است در کیف نگهداری شود. حتما یک برگه شامل اسامی اعضا خانواده و شماره تلفن آنها نیز آماده کرده و در کیف نجات قرار دهید.

کیف‌های کوچکتری نیز باید برای گذاشتن در خودرو و محل کارتان تهیه نمایید.
     
در دسترس باشید

آدرس‌، شماره تلفن و  مکان‌هایی که اعضای خانواده از آن استفاده می‌کنند (مانند خانه ، محل کار ، مدارس) لیست کنید. شماره تلفن یکی از اقوام خارج از کشور را نیز درج کنید. اطمینان حاصل کنید که اعضای خانواده یک نسخه از این لیست را در اختیار داشته باشند و نسخه‌هایی را در کیف اضطراری خود قرار دهید.
     
آموزش ببینید:

حتما هم خودتان و هم اعضا خانواده آموزش‌های لازم در خصوص کمک‌های اولیه و احیای قلبی ریوی (CPR) را دریافت کنید. نحوه پناه‌گیری و تخلیه منزل را نیز یاد بگیرید. به اعضا خانواده خود شماره تلفن‌های ضروری امدادی مثل اورژانس 115 و آتش نشانی 125 را آموزش دهید و به آنها یاد بدهید در چه زمان‌هایی و برای چه کارهایی و چگونه با این شماره ها تماس بگیرند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://capf.ir/?p=1221

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
برچسب ها