9

ماهنامه «قلک» ۹ ساله شد

  • کد خبر : 1340
  • 18 مهر 1402 - 10:30
ماهنامه «قلک» ۹ ساله شد
نهمین سالگرد تولد «قلک» با حضور سیدغلامرضا کاظمی‌دینان، از پیشکسوتان حوزه روابط‌عمومی و ارتباطات، اعضای تحریریه این ماهنامه و همچنین جمعی از کودکان و نوجوانان و خبرنگاران افتخاری آن برگزار شد.

به گزارش جشنواره فرهنگی هنری فرفره به نقل از روابط‌عمومی ماهنامه «قلک»، مراسم تولد ۹ سالگی این ماهنامه، همزمان با روز جهانی کودک، یکشنبه ۱۶ مهر با حضور اعضای تحریریه و مخاطبان کودک و نوجوان آن برگزار شد. در این مراسم علاوه بر سیدغلامرضا کاظمی‌دینان، از پیشکسوتان حوزه روابط‌عمومی و ارتباطات، امیرعباس تقی‌پور، مدیرمسئول ماهنامه «مدیریت ارتباطات»، بهنام تقی‌پور مدیرمسئول و معصومه یزدانی، سردبیر «قلک»، نویسندگان، ویراستاران و تصویرگران این ماهنامه و همچنین جمعی از مخاطبان کودک و نوجوان و خبرنگاران افتخاری «قلک» حضور داشتند.

سیدغلامرضا کاظمی دینان در ابتدای این مراسم با اشاره به لزوم آگاه‌سازی کودکان و تاثیر مستقیم آن بر رشد و پرورش توانمندی آن‌ها، مسیری که به عقیده او ماهنامه‌ «قلک» در آن قدم برمی‌دارد، گفت: «سن صفر تا شش سالگی بهترین مقطع یادگیری‌ کودکان است. سنی که تربیت‌پذیری، آینده‌سازی و استعدادیابی در آن اتفاق می‌افتد و ما موظفیم به طور مستقیم و غیرمستقیم و از طریق فعالیت‌های فرهنگی درست و کاربردی، مهارت‌افزایی کودکان را در این سن رونق دهیم. آشنایی با مهارت‌های مورد نیاز برای رسیدن به خودآگاهی در کنار پذیرش تفاوت‌ها و جامعه‌پذیری از جمله موضوعاتی است که ماهنامه «قلک» با تمرکز بر آن‌ها در مسیر تولید آگاهی گام برمی‌دارد. این آگاهی، دانایی به همراه می‌آورد و بدون‌شک کودکان دانا، کودکان بسیار توانمندتری هستند. برای همین موجب خوشحالی است که ماهنامه «قلک» در روزگاری که تعداد ماهنامه‌ها و مجلات ویژه کودکان به اندازهٔ انگشتان دست رسیده، قدم در ۱۰ سالگی گذاشته است.»

معصومه یزدانی، سردبیر «قلک» نیز با اشاره به تمرکز این ماهنامه بر آموزش مفاهیم اقتصادی و سواد مالی به گروه سنی مثبت سه سال، توضیح داد: «آن‌چه در بحث سواد مالی مورد توجه قرار می‌گیرد صرف آموزش مفاهیم اقتصادی به کودکان نیست و این مفهوم بسیار گسترده‌تر از تعابیر آشنایی چون آموزش پس‌اندازکردن است. درواقع سواد مالی شامل سبکی از زندگی است و توجه به محدودیت منابع محیط پیرامون و لزوم بهره‌گیری بهینه از توانایی افراد برای استفاده صحیح از آن، نامحدود بودن نیازها در کنار محدود بودن منابع و چگونگی ایجاد تعادل، تفاوت‌ در دسترسی به منابع و محدودیت‌های ایجادشده در پی آن، پذیرش این محدودیت‌ها و آگاهی به مسئولیت اجتماعی خود در قبال دیگران و… را شامل می‌شود. مفاهیمی که می‌کوشیم جهت جامعه‌پذیری مخاطب کودک و نوجوان در هر زیست‌بومی در داستان‌ها، اشعار، بازی‌ها، سرگرمی‌ها و تصویرگری‌های «قلک» به آن‌ها بپردازیم.»

توجه به تولید مطالب و تصویرسازی‌های تالیفی و بومی مسئله دیگری بود که یزدانی بر آن تاکید و اشاره کرد با وجود افزایش هزینه‌های نهایی تولید در پی این اتفاق، «قلک» همچنان بر تالیفی بودن آثار خود تاکید دارد به گونه‌ای که تقریبا ۱۰۰درصد مطالب این ماهنامه تالیفی است. سردبیر «قلک» با بیان این که همزمان با ورود این ماهنامه به ۱۰سالگی، هدف‌شان ارتباط هر چه بیشتر با مخاطبان کودک و نوجوان در اقصی‌نقاط ایران است، اضافه کرد برای دستیابی به این هدف بر افزایش تیراژ و توزیع گسترده‌تر «قلک» تمرکز کرده‌اند.

بهنام تقی‌پور، مدیرمسئول «قلک» نیز با اشاره به افزایش صفحات این ماهنامه از تلاش برای ثابت نگه‌داشتن قیمت آن گفت و افزود: «ماهنامه «قلک» هم‌اکنون به جای انتشار در ۲۸ صفحه در ۳۶ صفحه منتشر می‌شود هرچند تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا قیمت آن ثابت را نگه داریم.»

او همچنین با اشاره به تفاوت ایجادشده در شناسایی جامعه هدف و مخاطبان «قلک» ادامه داد: «ما در کنار بازاریابی B2C که طی آن برای ارائه محصولات فرهنگی‌مان به افراد برنامه‌ریزی می‌کنیم در حال بازاریابی B2B هم هستیم که منجر به اضافه‌شدن شرکت‌ها، سازمان‌ها و صنایع به مخاطبان و گروه هدف‌مان شده است. انتشار نسخه‌هایی سفارشی برای این مخاطبان در کنار انتشار ماهانه نسخه عمومی از جمله کار‌هایی است که هم‌اکنون انجام می‌دهیم. این شرکت‌ها، سازمان‌ها و صنایع در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود، ماموریت‌هایی بر عهده دارند که اعضای تحریریه «قلک» با علم به آن‌ها اقدام به تولید نسخه‌‌های سفارشی می‌کنند.»

تقی‌پور در مورد وضعیت نسخه انگلیسی «قلک» هم توضیح داد: «ما یک شماره از نسخه انگلیسی را منتشر و بر روی سایت آمازون بارگذاری کردیم و با توجه به این که نگاه‌مان، انتشار نسخه‌ انگلیسی به صورت چاپی نبود در حال رصد بازخوردهای نسخه الکترونیک آن هستیم تا بتوانیم براساس این بازخوردها در مورد ادامه انتشار تصمیم‌گیری کنیم.»

شهرزاد شهرجردی، الهه ایران‌فرد، سمیرا قیومی، لاله جعفری، ریحانه جعفری، فاطمه زمانه‌رو و ویدا کریمی، از جمله نویسندگان و تصویرگران «قلک» دیگر حاضران در این مراسم بودند. همچنین بهروز تقی‌پور، الهام تقی‌پور، نگار آشتیانی عراقی، روشن مهدوی‌نیا، سمیرا کیانی، آزاده آخوندی، محمد تقی‌پور، فاطمه تقی‌پور و فریده ترکاشوند از جمله همکاران «قلک»، نیز در این مراسم حضور داشتند. اهدای کارت خبرنگاری به ۱۰ خبرنگار افتخاری «قلک»؛ زینب جلایی‌فر، حسن جلایی‌فر، علی‌اکبر جلایی‌فر، محمدمهدی جلایی‌فر، آنالی تقی‌پور، بنیتا بصیرزاد، بهارگل تولایی، شایلین محمدی، رایان نیازی و شایلین یزدی از جمله دیگر بخش‌های این مراسم بود. تولد ۹ سالگی «قلک» با قدردانی از بنیان‌گذاران و پیشکسوتان این ماهنامه از جمله امیر لعلی، مدیرمسئول و علی‌اکبر زین‌العابدین، سردبیر سال‌های اولیه انتشار «قلک» و تیم همکارانی که تا به امروز با این ماهنامه همکاری کرده‌اند به پایان رسید و بریدن کیک و پذیرایی با مشارکت کودکان و نوجوانان به عنوان مهمانان اصلی و ویژه این مراسم حسن‌ختام آن بود.

ماهنامه «قلک» اولین نشریه‌ای است که به صورت تخصصی توجه خود را به آموزش مفاهیم اقتصادی و سواد مالی به گروه سنی مثبت سه سال معطوف کرده و برای رسیدن به این مهم، گروهی از نویسندگان، تصویرسازان و متخصصان روانشناسی و اقتصاددانان کودک را گرد هم آورده است. با توجه به موضوع اصلی این نشریه که آموزش مبانی اقتصادی و سبک زندگی است، بچه‌ها همراه با خواندن شعر، داستان و انجام بازی و سرگرمی با مفهوم پس‌انداز، فرآیند تولید محصولات مختلف صنعتی، شناخت کشورها و شیوه‌های معیشتی و واحد پولی، مدیریت دخل و خرج و… آشنا می‌شوند. در «قلک» داستان‌های سریالی، شعرهای موضوعی، بازی‌های مرتبط با موضوع هر شماره وجود دارند که کودکان با خواندن، شنیدن و دیدن تصاویر آن‌ها می‌توانند مطالب جدیدی بیاموزند.

لینک کوتاه : https://capf.ir/?p=1340

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
برچسب ها