10

برگزیدگان دومین جشنواره فرفره مشخص شدند

  • کد خبر : 1295
  • 16 اسفند 1401 - 12:16
برگزیدگان دومین جشنواره فرفره مشخص شدند
دومین دوره جشنواره فرهنگی هنری فرفره با موضوع محوری «کودکان و نوجوانان و مقابله با مخاطرات و بحران‌ها» برگزیدگان خود را در دو بخش داستان‌ کوتاه و نقاشی‌ اعلام کرد.

به گزارش جشنواره فرهنگی هنری فرفره، این رویداد که با همراهی ماهنامه «قلک»، باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو_ایران و سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با هدف آموزش، لزوم توجه و آگاهی بخشی نسبت به موضوعات روز جامعه، سبک زندگی و تاثیر آن بر کودکان و نوجوان برگزار شد، در دومین دوره محوریت موضوعی خود را به ترویج و آموزش مفهوم آمادگی در مخاطرات و بحران اختصاص داد.

فراخوان دومین دوره جشنواره فرفره مرداد1401 منتشر شد و تا پایان مهلت ارسال آثار، بیش از هزار و هشتصد اثر در دو بخش داستان‌ کوتاه و نقاشی‌ به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

در مرحله اول هیئت انتخاب، آثار را بر اساس ارتباط موضوعی با محور اصلی جشنواره و رعایت استانداردهای مورد نظر مورد بررسی قرار دادند که در این مرحله در بخش داستان کوتاه 42 اثر و در بخش نقاشی 157 اثر به بخش رقابتی و داوری جشنواره رسیدند.

داوری بخش نقاشی این دوره جشنواره را فاطمه زمانه‌رو از تصویرگران شناخته شده و فعال کودک و نوجوان و عضو انجمن تصویرگران ایران و داوری بخش داستان کوتاه را معصومه یزدانی از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان و سردبیر مجله قلک برعهده داشتند.

بر این اساس داوران پس از بازبینی، بررسی و قرائت آثار منتخب، بر اساس محتوا و قرابت موضوعی با محور اصلی جشنواره و ازریابی‌های فنی و تخصصی، آثار برگزیده و شایسته تقدیر را مشخص کردند که به شرح زیر است. لازم به ذکر است به علت رعایت حقوق کودکان و نوجوانان رتبه و امتیاز برگزیدگان اعلام نخواهد شد و تنها نام افراد برگزیده بدون در نظر گرفتن رتبه آنها در ادامه آورده شده است:

برگزیدگان بخش نقاشی:

گروه سنی 3 تا 6 سال: ملیکا کلاته و باران فرشچی

گروه سنی 7 تا 12 سال: ونداد مجرد و فاطمه سلگی

شایسته تقدیر به صورت مشترک: نیلیا سادات میررضایی و رونیکا قربانی

گروه سنی 13 تا 18 سال: پرهام خیری، سینا مددی و صائب ضیایی

شایسته تقدیر: آرمیتا کوشا و آنیتا بال نور

برگزیدگان بخش داستان کوتاه:

گروه سنی 7 تا 10 سال: تانیا رضایی، هستی بخشی، یسنا نوری و رونیا خلج

گروه سنی 11 تا 13 سال: سیده‌کیانا موسوی، امیرعلی بخشی، هستی رفعتی و نیل آی سادات موسوی

گروه سنی 14 تا 18 سال: سیده فاطمه انجوی، بهنیا مظفری و محبوبه حق‌خواه

فاطمه زمانه‌رو داور بخش نقاشی این دوره جشنواره درباره شیوه داوری و سطح آثار معتقد است: بیشتر آثار دریافتی از کیفیت خوبی برخوردار بودند اما ما ناچار بودیم آثاری که بزرگترها در آن دخالت داشتند یا آثاری که کپی بودند را حذف کنیم. ما به آثاری توجه داشتیم که افکار و تخیلات دنیای کودکانه در آن دیده شود و با توجه به فضا و میزان خلاقیت امتیاز بالایی را به دست بیاورند.

معصومه یزدانی داور بخش داستان کوتاه جشنواره نیز درباره معیارها و شاخصه هریک از آثار برگزیده توضیح داد: در بین آثار برگزیده ویژگی‌هایی مانند خلق فضای داستانی مناسب، پرداختن به موضوع از نگاه تازه، شخصیت پردازی مناسب با مخاطب، خلاقیت، تناسب مطلب با مخاطب، سادگی و کودکانگی، تلفیق نقاشی و متن، تقویت مهارت تاب آوری و … از جمله مواردی‌اند که باعث ایجاد تمایز با دیگر آثار شدند و توانستند امتیاز بالاتری را دریافت کنند. در کنار این موارد فاکتور مهمی که مورد توجه بخش داوری بود عدم دخالت بزرگسالان در متن بود چرا که مهمترین هدف در برگزاری جشنواره‌های این چنینی تشویق کودکان به خلاقیت و کشف استعدادهای آنان است که متاسفانه گاه با ورود و دخالت بزرگترها اعم از والدین و مربیان از بین می‌رود.

در پایان، جشنواره فرهنگی‌هنری فرفره ضمن تشکر از همه هنرمندان و نویسندگان کودک و نوجوانی که با ارسال آثارشان به دبیرخانه جشنواره فرفره در جهت ایفای مسئولیت‌ اجتماعی و توجه به موضوعات و مسائل روز واکنش نشان دادند تشکر کرده و اقدامات آنان را ارج می‌نهد.

منتخبین جشنواره فرهنگی هنری فرفره اعم از برگزیده و شایسته‌ تقدیر برای دریافت جوایز خود و اطلاع از چگونگی ارسال آن می‌توانند به شماره ۰۹۲۱۶۳۲۸۱۹۸ پیامک(sms) دهند یا با شماره ۰۲۱۸۸۳۵۶۱۲۰ تماس بگیرند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://capf.ir/?p=1295

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
برچسب ها