26
کرونا و کودکان

رفتار با کودک در دوران کرونا چگونه باشد؟

  • کد خبر : 1034
  • 29 شهریور 1400 - 16:51
رفتار با کودک در دوران کرونا چگونه باشد؟
دنیا در ماه‌های اخیر، شاهد تغییرات بسیاری بوده است که درک و سازگاری با آن‌ها می‌تواند برای افراد، به‌خصوص کودکان بسیار سخت باشد، اما در این میان نباید از نقش والدین در کمک به فرزندان در این دوران غافل شد.
به گزارش دبیرخانه جشنواره فرهنگی هنری فرفره، بسیاری از والدین در سراسر جهان از این که می‌­توانند در این دوران وقت بیشتری را با فرزندان خود سپری کنند و خاطرات خوشی را برای فرزندان خود بسازند، خوشحال و هیجان‌­زده هستند. برای بسیاری دیگر از والدین، شرایط قرنطینه بسیار چالش‌برانگیز است، زیرا هم باید به سایر کار‌های خود برسند و هم مراقبت بیشتری نسبت به فرزندان خود داشته باشند که همین، استرس خاص خود را دارد.
اطلاعات زیر، نکاتی مفید و استراتژی‌هایی را برای همه خانواده‌­ها درباره چگونگی گذراندن این دوران ارائه می­‌کند. این اطلاعات برای کودکان سنین مختلف مناسب است و خود والدین می‌­دانند که چگونه آن را با شرایط فرزندان خود تطبیق دهند.
صرف وقت با فرزندان و صحبت کردن با آنها
ـ صرف چند دقیقه وقت با فرزندان و توجه کردن به آنها کمک می‌کند که اعتماد به‌ نفس بیشتر و اضطراب کمتری داشته باشند.
ـ احتمالاً دورکاری در خانه و مراقبت از فرزندان وقت بسیاری از شما می­‌گیرد، اما شاید بتوانید مدتی را با فرزندان بازی کنید یا گفتگو داشته باشید. این، باعث تغییر در احساس شما و فرزندان می­‌شود.
ـ گاهی اوقات، هنگامی‌که کودک احساس می­‌کند کسی به حرف‌های او گوش نمی­‌دهد، تلاش می­‌کند تا بیشتر جلب‌ توجه کند. به‌عنوان‌ مثال، ممکن است که بلندتر صحبت کند و شاید حتی برای توجه پدر و مادر خود، فریاد بزند.
کودک می­‌آموزد که با سر و صدای بیشتر، سرانجام توجه مد نظر خود را جلب می‌کند. با توجه سریع‌تر و زودتر به آن‌چه فرزندتان می‌خواهد به شما نشان دهد یا بگوید، به او کمک می‌­کنید تا احساس اعتماد به‌ نفس کند و بداند که علاقه دارید به صحبت­‌های او گوش دهید.
ـ اگر کودک شما نیازمند توجه شما است، اما نمی­‌توانید فوری به او توجه کنید، به او بگویید که در اسرع وقت به حرف‌هایش گوش خواهید داد. این موضوع به او کمک می­‌کند که اندکی صبر کند. اگر می­‌شود، توضیح دهید که نمی‌توانید همین حالا به صحبت­‌هایش گوش دهید و بگویید چه زمانی قادر خواهید بود توجه خود را به او بدهید.
این باعث می­‌شود که فرزندان شما در صورت نیاز به صحبت با کسی، به‌ احتمال خیلی زیاد به شما مراجعه کنند. با این روش، فرزندان یاد می‌گیرند که در صورت نیاز صبر کنند تا والدین به آنها گوش دهند.
ـ به فرزندان خود قول‌­هایی ندهید که نمی‎‌­توانید انجام دهید. فرزندان شما باید بدانند که با آنها صادق هستید و این که آنها می‌­توانند به آن‌چه شما می­‌گویید، اعتماد کنند.
ـ پذیرای فرزندان خود باشید و سعی کنید که اطلاعات دقیق درباره آن‌چه به‌ وقوع می‌پیوندد، به فرزندان خود ارائه کنید؛ اما دقت کنید که اطلاعات را در سطح درک فرزند خود بگویید و سعی کنید به‌ نوعی توضیح دهید که سبب افزایش ترس آنها نشود.
ـ اگر به کسی نیاز دارید که با او صحبت کنید، به دنبال فرد دیگری باشید تا بتوانید احساسات خود را با او به اشتراک بگذارید. این‌گونه می­‌توانید جهت مراقبت از فرزندان خود به‌ اندازه کافی قوی باشید. می‌­توانید با شخص دیگری خارج از خانواده خود صحبت کنید یا با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده، تماس بگیرید.
ـ به فرزندان خود با گفتن مواردی که ممکن است نگران آن باشید، مانند استرس درباره ضرر مالی که احتمالاً با آن روبرو می‌شوید یا نگرانی درباره یکی از اعضای بیمار خانواده، فشار روحی وارد نکنید. نگفتن این موارد، ممکن است یک چالش بزرگ به نظر برسد، اما می‌تواند به شما در مراقبت از فرزندان خود کمک کند.
تشویق رفتار خوب
ـ علاوه بر توجه، گوش‌دادن و تحسین رفتار خوب کودکان، روش­‌های بسیار وجود دارند که والدین می­‌توانند آن‌ها را انجام دهند تا فرزندانشان رفتار خوبی داشته باشند. نخست، بسیار مهم است که مطمئن شوید خود کودکان می‌­دانند چه انتظاری از آنها دارید.
بعضی وقت‌ها کودکان فقط به این دلیل، بد رفتار می­‌کنند که نمی­‌دانند والدین دقیقاً از آنها چه می­‌خواهند. وقتی فرزندان شما بدانند که دقیقاً چه انتظاری از آنها دارید، یاد می‌گیرند افراد مسئولیت­‌پذیری باشند.
ـ کار‌های مختلفی وجود دارند که شما از فرزندان خود انتظار دارید آن‌ها را انجام دهند؛ مثل صحبت کردن مؤدبانه، کمک در کار‌های خانه، انجام تکالیف مدرسه یا مهربانی با سایر کودکان. این‌ها اغلب به‌عنوان قوانین خانواده محسوب می­‌شوند.
با همراهی کردن فرزندان خود، وقتی خواسته­‌ای از آنها دارید یا تشویق آنها وقتی درخواست شما را انجام می­‌دهند، می‌توانید این قوانین را یاد دهید. کودکان با دیدن رفتار بزرگ‌تر‌ها مسائل مختلف را یاد می‌­گیرند. رفتار درست بزرگ‌تر‌ها تأثیر بسیار روی آنها دارد.
ـ قوانین خانواده به حفظ امنیت فرزندان شما کمک می­‌کنند و باعث ­شکل­‌گیری رفتار‌های خوب در آنها می­‌شوند. فهرست ساده‌ای از قوانین خانواده نوشتن، به کودک شما کمک می‌کند تا همیشه این قوانین یاد او باشد.
جمله­‌بندی مثبت برای این که فرزند شما بداند شما از او چه رفتاری را انتظار دارید، بسیار مهم است. به‌عنوان مثال، «مؤدبانه صحبت کنید»، «تکالیف مدرسه را هر روز صبح انجام بده و کامل کن»، «آرام باشید» یا «خانه را مرتب نگه‌ دارید».
ـ در ازای انجام هر قانون جدیدی که معرفی می­‌کنید، به فرزندتان امتیاز کوچکی بدهید. نیاز نیست که برای همه کار‌ها امتیاز یا هدیه­‌ به او بدهید. فرزندان باید آن‌چه درست است، انجام دهند و به‌ درستی انجام آن آگاه باشند؛ اما اگر قانونی وجود داشته باشد که در عمل به آن، مشکل‌ دارند، یک امتیاز کوچک دادن ممکن است به آنها کمک کند تا آن را به خاطر بسپارند و بیشتر تلاش کنند.
ـ امتیاز می‌تواند چیز‌هایی مثل بیدار ماندن دیرتر از معمول در یک‌ شب، وقت دادن بیشتر برای انجام یک بازی که از آن لذت می‌برند، با هم مطالعه کردن یا به عهده گرفتن انجام یکی از کار‌های سخت فرزند شما در یک روز خاص، باشد. امتیاز باید چیزی باشد که هیچ هزینه‌ای نداشته باشد. به یاد داشته باشید گذراندن اوقات در کنار یکدیگر می‌­تواند یکی از با ارزش‌ترین امتیازات برای فرزند شما باشد.
ـ وقتی می­‌خواهید به فرزند خود بگویید که انجام کاری را متوقف کند، مطمئن شوید توجه فرزندتان کاملاً به شما است و سپس، بسیار ساده به او بگویید که می­‌خواهید چه‌ کاری متوقف شود و می‌­خواهید چه‌ کاری را به‌ جای آن انجام دهد.
به‌عنوان‌مثال، ممکن است که بگویید: «داد نزن و با صدای آرام صحبت کن». اگر فرزندتان کاری را که انجام می­‌دهد، متوقف می­‌کند، از او با استفاده از یک توضیح روشن و مشخص، مانند «متشکرم که وقتی از شما خواستم آرام صحبت کنید، آن را رعایت کردید» از او تشکر کنید.
ـ به کودکان و سایر افراد خانواده توضیح دهید که استفاده از کلمات مهربانانه، بسیار با اهمیت است. وقتی صدای بزرگ‌تر‌ها یا کودکان بالا می­‌رود، استفاده از عبارات و کلمات مهربانانه می‌­تواند در آرام کردن آنها بسیار مفید باشد.
لینک کوتاه : https://capf.ir/?p=1034

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
برچسب ها