33
معصومه یزدانی درباره برگزاری جشنواره فرفره گفت:

هنر راهی برای گریز از بحران‌ها است / با هنر می‌‌توان تجربیات ناگوار را با دیگران درمیان گذاشت

  • کد خبر : 875
  • 26 بهمن 1399 - 8:44
هنر راهی برای گریز از بحران‌ها است / با هنر می‌‌توان تجربیات ناگوار را با دیگران درمیان گذاشت
«اوایل همه‌گیری کرونا موجی برای فعالیت‌های فرهنگی هنری و تشویق کودکان و بزرگسالان به کارهای خلاقانه راه افتاد، اما با تداوم آن تقریبا رها شد. برگزاری جشنواره فرفره در این مقطع زمانی که حدود یک سال از این بحران گذشته، کمک خوبی برای آن‌هایی است که در این زمینه حرف برای گفتن دارند و غیر از کاغذ و قلم راهی برای بروزش ندارند.»

به گزارش روابط‌عمومی جشنواره فرفره، معصومه یزدانی متولد 1355، کارشناس ادبیات فارسی و نویسنده کودک و نوجوان است. او معتقد است نویسندگی را از همان زمانی که نوشتن را آموخته، آغاز کرده و تمرکز و تخصص‌اش در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان است. در کارنامه کاری این نویسنده، تالیف حدود 20عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان به چشم می‌خورد و حدود یک سال است که سردبیری ماهنامه قلک را برعهده دارد.

معصومه یزدانی، عضو هیئت داوران جشنواره فرفره در گفت‌وگو با دبیرخانه جشنواره، معتقد است یکی از آثار برگزاری جشنواره‌ها این است که کودک خود را تنها نمی‌بیند. متوجه می‌شود که بسیاری دیگر مانند او در این مورد درگیر شده‌اند، درباره‌اش فکر کرده‌اند و حرفی برای گفتن دارند. امکان این را پیدا می‌کند که تجربیات ناگوارش را با زبان هنر با دیگران در میان بگذارد و با فشار قلم برکاغذ فشارهای روانی‌اش را بیرون بریزد.

در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

با توجه به حوزه تخصصی‌ای که شما در آن فعالیت می‌کنید و همچنین ارتباطی که با کودکان و نوجوانان دارید، کرونا در چه ابعادی از زندگی آنان بیشترین تاثیر را داشته است؟

شاید بشود گفت اولین مواجه کودکان با کرونا تعطیلی مدارس و مهدکودک‌ها بود. تعطیلی که در ابتدا با تصور کوتاه‌مدت بودن دوران قرنطینه بدون برنامه‌ای خاص آغاز شد و با طولانی شدن بحران کرونا و همه‌گیری آن به حذف حضور فیزیکی کودکان در محیط‌های آموزشی و شروع آموزش مجازی منجر شد.

حضور نداشتن کودکان در محیط‌های جمعی و انتقال آموزش به فضای مجازی، بر روند رشد کودکان هم در زمینه رشد علمی و هم در زمینه رشد فیزیکی و روانی تاثیر زیادی گذاشته است. علاوه بر آن کرونا تاثیرات منفی بر اقتصاد بسیاری از خانواده‌ها داشته و فشارهای روانی حاصل از آن بر والدین و در نتیجه فرزندان در کنار کاهش ارتباط با بستگان و تحرک فیزیکی که حاصل دوران قرنطینه و در خانه ماندن است، سبب شده که بسیاری از کودکان دچار استرس شوند. در این میان بسیاری از خانواده‌ها امکانات لازم برای حضور فرزندانشان در کلاس‌های مجازی و آنلاین را نداشتند و در نتیجه کودکان و علی‌الخصوص نوجوانان زیادی از تحصیل محروم شدند.

راه‌حل پیشنهادی شما برای برون رفت از این مشکل یا مساله چیست؟

راه‌حل‌ها همان چیزهایی هستند که در این یکسال در سطح جهانی آزموده شده، انتقال آموزش به فضای مجازی، استفاده از تکنولوژی و فضای مجازی برای دید و بازدیدها و ارتباطات، شرکت در برنامه‌های جمعی مانند جشنواره‌های هنری و ‌فرهنگی که جشنواره فرفره یکی از آن‌هاست، استفاده از فرصت ماندن در خانه برای تقویت مهارت‌های مختلف؛ در واقع این‌ها راه‌حل‌هایی است که برای کاهش اثرات کرونا می‌توان از آنها استفاده کرد اما راه برون رفت، رعایت پروتکل و کمک‌کردن به کاهش سرعت همه‌گیری است.

آیا پرداختن به هنر و ادبیات و سرگرم‌کردن کودکان با این حوزه‌ها می‌تواند در انطباق‌پذیری آنان با این شرایط و محدودیت‌های کرونایی کمک کند؟

قطعا هنر در هر زمان و هر بحرانی می‌تواند یاری‌گر افرادی باشد برای مهار فشارهای وارد بر روان فرد و تخلیه این فشارها. علی‌الخصوص برای کودکان که شاید کلمات کافی برای بیان احساسات یا حتی شناخت کافی از آن نداشته باشند که بتوانند آنها را بروز بدهند و قطعا قلم و کاغذ و رنگ در این زمینه کمک کننده است. هنر باعث ایجاد فضای گفت‌وگو و تعامل می‌شود. حس درک متقابل و همدلی را افزایش داده و از درخودمانی فرد و رسوب احساسات منفی در ذهن و روان جلوگیری می‌کند.

قرار گرفتن کودک در یک فضای رقابتی مانند جشنواره‌های فرهنگی و هنری و هدفمند کردن فعالیت‌های کودک در دوران خانه‌نشینی و قرنطینه چه تاثیری بر نگاه آنان به شرایط سخت و استرس‌زا دارد؟

یکی از آثار برگزاری این جشنواره‌ها این است که کودک خود را تنها نمی‌بیند. متوجه می‌شود که بسیاری دیگر مانند او در این مورد درگیر شده‌اند، درباره‌اش فکر کرده‌اند و حرفی برای گفتن دارند. امکان این را پیدا می‌کند که تجربیات ناگوارش را با زبان هنر با دیگران در میان بگذارد و با فشار قلم برکاغذ فشارهای روانی‌اش را بیرون بریزد. مشغول شدن به کارهای هنری و ادبی با انگیزه شرکت در جشنواره بخشی از اوقات فراغت کودک را پر می‌کند. البته همه اینها زمانی ممکن است که بزرگترها از دخالت در فرآیند انجام کارهای هنری کودک پرهیز کنند و حس رهایی و آزادی او که لازمه خلاقیت است را با کنترل خود محدود نکنند.

لزوم برگزاری جشنواره فرفره را در چه می‌بینید؟

اوایل همه‌گیری کرونا موجی راه افتاد برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری و تشویق کودکان و بزرگسالان به کارهای خلاقانه. ارگان‌ها و سازمان‌های مختلفی فراخوان داده و جشنواره‌هایی به راه افتاد اما با تداوم آن این مسئله تقریبا رها شد، در حالی که ما با کرونا هنوز درگیریم و قطعا بعد از پایان آن هم تا مدت‌های طولانی، تبعاتش را همراه خواهیم داشت. برگزاری جشنواره فرفره در این مقطع زمانی که حدود یک سال از این بحران گذشته، کمک خوبی است برای آن‌هایی که در این زمینه حرف برای گفتن دارند و غیر از کاغذ و قلم راهی برای بروزش ندارند.

 

به گزارش روابط‌عمومی جشنواره فرفره، اولین دوره این رویداد با شعار محوری «کودکان و دوران کرونایی» در هفت عنوان موضوعی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره به نشانی www.capf.ir یا تماس تلفنی با شماره 02188356120 نسبت به کسب اطلاعات بیشتر اقدام نمایند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://capf.ir/?p=875

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
برچسب ها