41

مزایا و معایب آموزش آنلاین در دوران شیوع کرونا برای کودکان

  • کد خبر : 812
  • 08 بهمن 1399 - 10:01
مزایا و معایب آموزش آنلاین در دوران شیوع کرونا برای کودکان
آموزش آنلاین در دوران همه گیری ویروس کرونا از اهمیت خاصی برخوردار گشته است. با شیوع ویروس کووید 19 و بروز مشکلات فراوان در سرتا سر جهان ، نام ویروس کرونا به تنهایی باعث ایجاد ترس و وحشت در ذهن افراد می گردد.

آموزش آنلاین  Online Training در دوران همه گیری ویروس کرونا از اهمیت خاصی برخوردار گشته است. با شیوع ویروس کووید 19 و بروز مشکلات فراوان در سرتا سر جهان ، نام ویروس کرونا به تنهایی باعث ایجاد ترس و وحشت در ذهن افراد می گردد.

در شرایطی که حضور گروهی افراد در یک مکان مسقف باعث انتشار این ویروس  می گردد و برای سلامتی افراد خطر آفرین است ، آموزش آنلاین یک جایگزین ایمن و سالم برای اطمینان از سلامت دانش آموزان در این شرایط است.

تغییرات چشمگیر در محیط آموزشی :

از آنجا که محیط آموزشی در این شرایط نیاز به گسترش و پذیرش فن آوری های جدید دارد ، لازم است کادر آموزشی و  دانش آموزان  و والدین در این خصوص اطلاعات خود را افزایش داده و از ثمرات این نوع جدید از آموزش بهره مند گردند.   چیزی که واضح و روشن است در شرایط همه گیری ویروس کرونا تنها راه آموزش ایمن وسلامت تنها استفاده از آموزش آنلاین می باشد.

مدارسی که توانایی آموزش از راه دور را به دانش آموزان خود  دارند ، براساس نیاز های آموزشی کار خود را بدون نقص انجام می دهند. فراهم آوردن محیطهای یادگیری آنلاین و همچنین تدریس مجازی،  مدارس را  قادر می سازد  تا در میانه دوران شیوع  کرونا علیرغم برگزاری کلاس  ها و عدم توقف فعالیت سیستم آموزشی ، از اساتید ، کارمندان و دانشجویان  در مقابل ویروس کرونا  محافظت کنند.

ایجاد سیستمهای آموزشی آنلاین که برای همگان  قابل اعتماد و در دسترس است  ، فراتر از اینکه از سلامت افراد حمایت می نماید دارای مزایای بسیاری می باشد.

مزایای استفاده از آموزش آنلاین:

 

جذب استعداد

در شرایط آموزش آنلاین تعداد دانش آموزان بیشتری جذب فضاهای آموزشی شده و حتی دانش آموزانی که به هر دلیلی از شرایط  برابر با سایر دانش آموزان برخوردار نبوده اند در این فضا ها قادرند بدون هیچگونه تبعیضی مشغول به تحصیل و یادگیری باشند .

در این شرایط علاوه برحضور دانش آموزان بیشتر،  تعداد معلمانی که توانایی تدریس در رشته های مختلف را دارا بوده اند فراتر از محدودیت های مکان و زمانی می توانند اطلاعات ارزشمند خود را در هر ساعت شبانه روز بدون صرف وقت و هزینه گزاف و رف و آمد های زمان بر در اختیار دانش آموزان قرار دهند .

از سویی دیگر آموزش آنلاین فرصتی مناسب برای جذب افراد مستعد به سیستم آموزشی می باشد تا برای اولین بار این حوزه کاری را تجربه نموده و از توانایی های خود استفاده نمایند.

 

گسترش مکان آموزشی

گسترش محیط آموزشی به فضای آنلاین و عدم محدود سازی کادر آموزشی و دانش اموزان به یک مکان خاص مانند ساختمان مدرسه یا آموزشگاه، نقطه قوت آموزش آنلاین است . در این شرایط بدون اینکه کادر آموزش یا دانش آموزان مکلف به حضور در یک مکان خاص باشند می توانند  از منزل خود در این کلاس ها حضور به هم رسانده و به فعالیت علمی مورد نظر خود بپردازند.

پویایی و شکوفایی  دانش آموزان :

بسیاری از موسسات و شرکت های مطرح و بزرگ دنیا تصمیم به استفاده از سیستم آنلاین و عدم حضور کارکنان در سال آتی گرفته اند.  دلیل این امر پویایی و انعطاف پذیری محیط کاری آنلاین است که به راحتی توانایی مرتبط سازی و هماهنگی  بین کارمندان و مدیران را امکان پذیر می نماید.

حال در خصوص محیط های آموزشی نیز این مزایا تا حد زیادی قابل مشاهده است . قطعاً هیچ مدرسه‌ای وجود ندارد که به فکر افزایش امکانات آموزشی آنلاین خود نبوده و  از این سیستم آموزشی  استفاده ننموده باشد .

آموزش آنلاین امکان برنامه ریزی انعطاف پذیر را برای معلم ها و دانش آموزان فراهم آورده و  فرصت های یادگیری از راه دور را در هر شرایطی برای هر قشری از دانش آموزان امکان پذیر نموده است.

یادگیری آنلاین می تواند به رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان کمک نماید.  بهترین  روش یادگیری در فضای  آنلاین ترکیبی از گزینه های مختلف است که در آن دانش آموزان می توانند با سرعت ذهنی خود حرکت کرده و در مورد موضوع  مورد نظر به طور مداوم با همکلاسی و معلم های خود ارتباط برقرار نمایند و دراین فضای تعاملی رشد و پیشرفت نماید. محققان بر این باورند که دانش آموزان در محیط یادگیری آنلاین کنترل بیشتری بر روند یادگیری خود دارند.

 

تغییر چشم انداز آموزشی

آموزش از راه دور و  ایجاد فرصت های یادگیری برای همگان بدون محدودیت زمانی و مکانی مطمئناً یکی از بزرگترین تحولات در تاریخ  آموزش مدرن است.

قابل توجه است که این تحولات آموزشی سبب رشد کیفیت آموزش در سطوح مختلف شده است. این افزایش  کیفیت آموزش ، منعکس کننده همین روحیه است و مبین اهمیت این موضوع است که نهادهای آموزشی باید فرصتهای یادگیری و تدریس از راه دور را در نظر بگیرند.

حفظ سلامت و امنیت دانش آموزان

کادر آموزش و دانش آموزان با ایجاد یک محیط آموزشی آنلاین در میانه یک بحران بزرگ جهانی ، امکان  یادگیری از راه دور را در محیطی امن و سالم  ایجاد می نماید. بدون استفاده از سیستم آموزش آنلاین ، فرآیند آموزش در  دوران کرونا باید متوقف می گردید. استفاده از این سیستم سبب حفظ سلامت و امنیت دانش آموزان می گردد.

 

 

گام های اساسی برای استفاده از آموزش آنلاین :

برخی اقدامات و گامهای اساسی وجود دارد که لازم است توسط معلم و دانش اموزان در فضای اموزش آنلاین رعایت گردد :

  • سعی نمایید در حین رعایت اختصار  در ارائه پروژه ، جزییات لازم را در مورد موضوع مورد نظر ذکر نمایید و نتایج کار را در انتها حتما ذکر نمایید .
  • چهار چوب ارائه دروس و سوالات امتحانات را به گونه ای تغییر دهید تا دانش آموزان از راه دور توانایی درک موضوع را  داشته باشند.
  • همه چیز را شفاف ، واضح و مستند بیان نمایید . این موضوع در فضای آنلاین بسیار مهم می باشد.
  • یک نماینده انتخاب نمایید که این شخص با دارا بودن روحیه رهبری و همکاری بر روند کاری دیگران نظارت نموده و کارهای گروهی را هماهنگ نماید.  می توان برای افزایش مهارت های اجتماعی کودک را به پذیرفتن این مسئولیت ها تشویق نمود .
  • با در نظر گرفتن پاداش هایی برای کودکانی که در زمان درست و مقرر تکالیف خود را انجام داده اند میتوان به تشویق و تقویت روحیه استفاده از این نوع سیستم آموزشی بپردازید.

نقش والدین و پرستاران کودک در همراهی با کودک در آموزش آنلاین :

در دوران کرونا که والدین نگران وضعیت آموزش فرزندان خود هستند نقش آنها در همراهی کودکان بیش از پیش اهمیت دارد. لازم است والدین و پرستار کودک در کنار مربی و معلم ها به همکاری در فرآیند آموزشی بپردازند.

مربیان نیز  نقطه نظرات والدین را بپذیرند  و با مشارکت، تعامل، تقسیم وظایف، امر آموزش را با کمک یکدیگر پوشش دهند. دراین شرایط است که فرآیند یادگیری کودک به بهترین شکل اتفاق افتاده و دانش آموز به نحو احسن می تواند از محیط اموزش آنلاین بهره گیرد.

معایب آموزش آنلاین:

اما گاهی در یادگیری آنلاین مضراتی وجود دارد. معلمان برای تدریس آنلاین به ابزار و پشتیبانی مناسب نیاز دارند.

به دلیل بیماری شیوع بیماری کرونا  ، بسیاری از معلم های مجرب و ماهر مجبور شده اند به طور کامل در  روش تدریس  کلاسهای خود تجدیدنظر کنند و بسیاری از آنها هنگام یادگیری تکنیک های جدید ، با افزایش استرس و فشار روانی زیادی روبرو بوده اند.

لازم است این نکته در نظر گرفته شود که آموزش آنلاین تنها بارگذاری و تحویل محتوا به مخاطبان نیست.

“کارشناسان براین باورند که قدرت یادگیری آنلاین  تنها به محتوای اموزشی مربوط نمی باشد  ، بلکه بیشتر وابسته به تعامل فعال دانش اموزان با آن محتوا ، با معلم و با یکدیگر است.”

مرکز پرستاری سفیر آرامش با داشتن پرستاران کودک مجرب و تحصیل کرده آماده ارئه خدمات به کودکان  هستند.

پرستاران کودک  این مرکز با تجربه و آگاهی کافی از شرایط آموزش آنلاین در دروان شیوع کرونا،  به رشد و پیشرفت کودکان شما کمک بسزایی می نمایند.

لینک کوتاه : https://capf.ir/?p=812

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
برچسب ها